Sunday, December 13, 2009

assalamualaikum kepada pengikut blog ini.
saya harap anda kalian sihat hendakNYA.

kali ini saya mahu berkongsi cerita tentang isu terhangat sekarang ini.
Isu ini membuatkan semua pihak tertanya-tanya dan kenapa ini perlu berlaku?

Isu hangat ini adalah mas kahwin sebanyak RM300 yang diwajibkan kepada suami yang mahu bernikah dengan isterinya di Negeri Selangor.

Nyata hangat topik ini.Mana tak nya,naik mendadak.Tapi,kepada yang mahu berkahwin,nak tak nak memang kena tanggung.RM300 sekali seumur hidup.tak banyak.sikit je tu.

Mak bapak kita yang tanggung kita dari kecik sampai kita dah besar tu lagi banyak belanjanya.So,kepada sesiapa yang mahu bernikah,jangan rasa ini sesuatu bebanan yang amat berat.

Kalau rasa ini suatu bebanan,kenapa anda mampu beli kereta?mampu beli hp yang canggih-canggih?mampu beli rokok?tidakkah itu suatu yang membebankan juga?

So,janganlah rasa ini suatu bebanan yang teramat sanagt dan INGAT,mas kahwin hanya boleh dikeluarkan oleh bakal suami sahaja.bakal suami itu juga tidak boleh pinjam atau guna duit orang lain.Boleh,tetapi dikira hutang bukan tunai.Itu kita perlu ingat.

Kadang-kandang benda yang remeh pun kita boleh terlepas pandang.So,ingat-ingatlah ye.Dan kepada kaum wanita yang duduk di negeri Selangor ini,janganlah rasa diri anda mulia sangat kerana anda akan terima duit mas kahwin lebih tinggi dari wanita negeri lain.

Bagi saya,kenaikan harga mas kahwin ini adalah bukan untuk menunjukkan wanita di Selangor ini disanjung tinggi,tetapi adalah berdasarkan ekonomi semasa.So,kepada yang boleh dikatakan tidak mempunyai sifat kewanitaan,anda janganlah anggap anda insan yang mulia.bagi saya,wanita yang mulia mempunyai sifat kewanitaan yang baik dan sedap mata untuk memandang.

Bagi saya,negeri lain juga perlu mengikut jejak langkah negeri Selangor,untuk menaikkan mas kahwin.Kenaikan ini juga boleh menyebabkan pengurangan kes poligami di Negara ini.

Dan kepada kaum adam yang tidak mampu lagi untuk berumah tangga dan rasa RM300 tu agak mahal,janganlah gatal nak kahwin.

4 Comments:

  1. yaya chan-tik??? said...
    Eh b.nk mintak naik ke? T nyesal,xdpt kwen ramai2..hee. :p
    sYafiQ said...
    b nak kahwin ngan sorang insan jerk...
    tak nak banyak-banyak...
    zamfadliez said...
    pendapat aku brother..:1.mmg la skit RM300,bagi org yg berduit mcm kiter brother ,tapi xsemua cmtuh...ingat tuh,x sume org senang...2.poligami tuh xsalah,why must nk kurangkan?dalam al-quran sndiri menyebut,kalau mampu,kawin lah dua,kalau mampu,tiga,dan empat...yang penting adil...3.rmai kes ank luar nikah,kalo dinaikkn lagi xtaw la pe akan jadi...biarlah selangor jer yg naik mas kawinnyer,rmai lagi sedare2 kiter kt luor sane yg mengeluh walaupun RM300 tuh skit,pe2 pon ini pendapat aku jer brother...aku da tgk situasi nie,dan dpt la aku simpulkn cmnie..ok..?pendpt xder yg betul xder yg slah ok,tapi kalau rase aku slh sorie...adioos..>~!
    sYafiQ said...
    zamfadliez :thanks bro coz baca post aku ni....
    aku setuju dengan apa yang kau katakan tu..
    memang tidak ada salah n betulnya..
    aku pun insan yang sentiasa mahu berlajar benda baru n terima pendapat orang lain..
    sebab tu aku tidak ada pun cakap salah dalam berpoligami cuma untuk mengurangkan sahaja.coz poligami zaman sekarang ni banyak masalah..

Post a Comment



Related Posts with Thumbnails