Tuesday, November 24, 2009

adakah ini MyVi

ini adalah Perodua Alza (sebijik Toyota Passo)

Aku tertarik dengan MPV terbaru keluaran Perodua.

Memang sudah menjadi kepastian kepada industry automobile Negara dengan pengeluaran kereta terbaru tidak asing seperti copy and paste.

Sekali pandang dari depan seperti MyVi ,malah sebenarnya sama seperti Toyota Passo Sette dan interior seakan-akan seperti Daihatsu Luxio MPV.

Aku bangga bila Malaysia keluarkan kereta baru tetapi aku rasa sedih kerana membuat klon kepada kereta-kereta luar Negara.Tidak kah ini menunjukkan Negara kita seperti Negara China & Thailand dimana Negara mereka pakar dalam industry copy n paste.Kenapa Negara kita juga mahu seperti mereka??

Aku tidak paham akan Negara Malaysia.Apa salahnya sekiranya kita mengeluarkan kereta kita sendiri dengan technology dan kemahiran yang sedia ada didalam Negara kita ini atau kita ambil technology luar dan kita applikasikan technology luar ke dalam Negara kita bukannya gunakan technology luar 100% semata-mata untuk mengeluarkan product.

Pada kebiasaannya,Negara-negara maju ada juga buat copy n paste,tetapi mereka buat adalah lebih berkualiti.Kenapa Negara kita tidak pentingkan kualiti malah mementingkan kuantiti.Kita sebagai masyarakat kadang-kadang tidak sedar akan apa yang berlaku.Kita bangga dengan Negara kita tapi akan tetapi kita perlu ingat.Negara kita ini berpuluh tahun jauh dibelakang dari Negara-negara lain.

Kita perlu sedar,kita ada ramai rakyat yang berkebolehan dan cerdik pandai,kenapa golongan seperti ini jarang muncul?adakah Negara kita tidak member peluang atau golongan ini sendiri yang kedekut untuk mencurahkan idea dan ilmu kepada Negara?


dalaman yang sama seperti Daihatsu Luxio

dashboard seperti Toyota Passo

5 Comments:

  1. YayaEdna said...
    kitorang yang buat design ni biasanya diajar tok start dengan case study and precedent study (study pasal benda yang dahde, pastu develop design tu jadi design kite)..

    maybe the designer macam terikot2 dengan precedent study tu kot.tu yang last2 TERcopy terus design. di mana kalau kitorang buatmacam tu, kitorang akan FAIL the course. so sape designer kereta2 nasional ni? mereka fail!

    eh2..tapi one of lecturer U yaya die design kereta for perodua...errrr..... :(((

    or dari segi positifnye, designer tu berniat baik. die saja buat design macam sama sebab nak bagi orang Malaysia mempunyai kereta yang macm sama dengan harga yang berpatutan :D fiwwit :D mulianya hati industrial designer kita...and one of them is lecturer U yaya. miahahaha :))
    sYafiQ said...
    hurm..
    yup..
    i know about that..but designer2 malaysia zaman sekarang ni seperti katak dibawah tempurung..

    kenapa designer2 kat luar negara sana ley fikir luar dari pemikiran kita??

    kenapa malaysia tidak seperti ini?
    YayaEdna said...
    haha.itu masalah mereke. kenapa tak kite jek buat design yg hebat2 sampai diorang pulak nak ikot kan??kan?

    oh sebab org mereka pakai kereta mereka, jarang pakai kereta kita.org kite nak pakai kereta mereka.sbb tu lah. :D

    err... beli waja, jadi mitsubishi err lancer ke? beli kelisa nak jadi mini cooper.. hihi. oh i like! :D
    Anonymous said...
    salam..bro..myb sepatutnye bro tanye sendiri orang perodua..

    FYI,Perodua is 'Perusahaan Otomobil Kedua' which means we didn't design the shape of the car..

    Mmg x dinafikan..perodua beli design dari syarikat2 kereta spt toyota,daihatsu n lain2..ade prosedur,terms n regulation..

    What makes perodua different from the existing car is the engine, interior,lamp and everything except the body..that's y perodua's body quality is better than proton cuz it's the original body from the big company..

    N fyi, malaysian's automobile designer is quite good in design..mereka bukan cam katak bwh tempurung as u mention..Try to go to proton and produa and see how good their design..same standard as the lotus,porsche,bmw,etc..

    The problem here is money..Untuk realisasikan design tu, duit yg byk diperlukan..unfortunately..pelabur2 x ramai yg nk melabur untuk syarikat2 tempatan..that's y even they have a really2 good design..it can't be reality without a huge amount of money..

    And lastly, syarikat tmptn spt perodua n proton produce cars according to the target market..we have our own r&d department which survey for our local market...that's y we have to produce a car with an affordable price for malaysian..

    Lastly, at least we should be proud that malaysia also can produce our own car brand..thx..salam
    Sito Kebaboom said...
    kehadapan blander,

    ape yg ko ckp tu ade betolnye..tp ko kene igt..perodua bayar daihatsu utk pakai model2 dieorang..mcm proton dgn Mitsubishi(saga,wira,satria,perdana & etc),citroen(tiara)..nk buat kereta bukan senang dan kosnya bukan murah..Research & development tu makan ratusan jutaan ringgit..jgn nk hentam national automaker je..xbest la, xlaju la, xde pikap la, xcantik la, cepat rosak la, xde kualiti, xde stail la..sebabnye R&D kite xsebagus BMW, mercedes, audi dan gergasi automotif yg lain..dieorang punye modal utk R&D dahsyat..produk dieorang bagus, so dieorang boley letak harga lebih tinggi..fyi, dieorang da start buat kete, kapal terbang, kereta kebal sume ni before world war 1 lagi..kite? awal 80an baru ade proton..thats the reality..nk ckp kete Kia, Hyundai dari korea tu bagus walaupun baru start dlm bidang automotif? rakyat die x sama mcm rakyat kita..ko pon sendiri tau kan..

    kite ni yg sibuk dok kutuk kete nasional kite ni, kite sendiri ni pakai kete ape?

    kete malaysia jugak..

    sebab?

    murah..

Post a Comment



Related Posts with Thumbnails