Saturday, April 18, 2009

pemanasan global

hari ini sudah masuk hari ke 5 aku rasa bahang.tidak kira siang atau malam.sebelum ni boleh tahan lagi,tapi harini memang betul-betul terasa bahangnya.



ini menunjukkan bahawa dunia yang kita tinggal ini sedang berlaku pemanasan global.mungkin ada dikalangan kita tidak sedar bahawa pemanasan global ini adalah berpunca dari kita manusia sendiri.




Pemanasan global berkaitan dengan peningkatan suhu dunia. Suhu bumi telah meningkat dua darjah dan kadarnya berbeza mengikut benua dan kawasan tertentu. Kajian mendapati kawasan Artik lebih pantas menjadi panas berbanding kawasan lain. Perubahan iklim biasanya berlaku dalam tempoh 10,000 tahun tetapi kini perubahan iklim berubah dalam tempoh 100 tahun sahaja, jarak hanya 2 generasi sahaja.




mungkin ada yang tak tahu apa punca atau penyebab pemanasan yang berlaku sekarang ini.antara punca utama adalah pembakaran terbuka,asap-asap kenderaan,asap-asap dari kilang2 dan etc.kita sudah lali dengan punca-punca tersebut.tetapi,tidak ada sebarang tindakan tegas yang diambil oleh pihak berkuasa untuk membendung masalah ini.




dari sudut agama pula,terdapat ayat al-Quran mengatakan bahawa masalah sebegini adalah merupakan salah satu tanda kita ke akhir zaman.so,kita kena pahamlah yer.





so,kita sebagai manusia yang bertanggungjawab,kita haruslah bersama-sama untuk mengurangkan punca pemanasan global ini.

3 Comments:

  1. red_scarlet said...
    hoho..
    sejak duk umah x de keje nk wat nih..
    asyik update blog jew kan, beb..
    hehe..
    update pasal hal2 dunia plak tuh..
    haha..
    bagos2..
    ni la product UMP yang kiter mahu..
    hahahaha...
    sYafiQ said...
    hoho...
    tau xpe..
    kita kne tau psl dunia beb..hihi
    tu r..dh xde kje sgt kn..hehe
    sisdee said...
    pemanasan global????

    byk2 kan solat akhir zaman dah nie .. wakakaakakakkaaakaakka

Post a Comment



Related Posts with Thumbnails