Friday, April 10, 2009

bisness @ kerja

aku baru je dapat call dari abah aku.ni lah kali pertama abah aku cakap pasal bisness dgn aku.before ni aku de cakap aku nak wat bisness gak,tapi dia cam wat bodoh jerk.maybe coz aku tak abes stdy lg kot.sekarang ni aku dah abes stdy.so,aku dah ley create my own new life.

1st mission : cari rezeki (keje)
2nd mission : collect duit
3rd mission : bukak 1 bisness
4th mission : bantu orang yang memerlukan pertolongan

abah aku tanya aku dah dapat kerja ke belum.aku cakap akan dapat insya allah.coz company yang aku gi interview aritu tu dia memang nak amek aku.aku tau pon my untie bgtau.coz mmbr dia kerja situ.hihi..hopefully tul r..

if aku betullah dapat kerja kat situ,aku rasa aku nak kerja sampai aku dapat kumpul duit n dapat cari pengalaman bekerja.setidak-tidaknya aku dapat kenal dulu dunia bisness lebih meluas lagi.

then,abah aku tanya,nak bukak bisnes tak?actually,mak aku dah cakap ngan aku aritu time aku balik dari kuantan.dia cakap abah aku nak suruh aku bukak bisnes.kecik2 je dulu.then,bila dah rasa boleh maju,kembangkan lagi bisness tu.memang aku nak sangat bukak bisness ni.cuma aku takut aku dapat kerja,then aku tak tahu nak suruh sape handle bisness tu nanti.nak harapkan atuk n tok wan aku?mana boleh.diorang dah tua beb.so,aku cakap ngan abah aku,if aku tak dapat kerja dalam bulan ni or bulan depan,aku akan wat bisness tu.abah aku memang nak kuo kan modal.cuma tenaga pekerja jerk.kalau jadi,akulah pekerja n akulah bos.kira aku makan gaji gak r.

bisness yang aku nak bukak ni jual santan kelapa yang fresh.kat tempat aku ni tak da lagi orang yang buat.so,aku kalau boleh tak nak lepaskan peluang ni.semua orang perlukan santan everyday.market kat sni banyak beb.contohnya kedai makan,kantin sekolah dan sebagainya.itu antara market tetap setiap ari yang boleh kita cari.

bisness ni senang jerk.cuma kene kopek kelapa,then korek isi kelapa itu untuk dimasukkan kedalam mesin pemerah.lepas tu keluarlah santan.

selain bisnes santan ni.dalam otak aku terfikir,pe salah if wat kerisik sekali.coz kita boleh marketkan kat ne2..


mesin pemerah kelapa

mesin kerisik

aku harap aku dapat petunjuk untuk masa hadapan aku.kepada kawan2,aku nak tanya pendapat korang tentang pe yg aku nak buat ni.

7 Comments:

  1. Wahida said...
    bagus la...:)
    hmm..nak tanye..mane syafiq kenal aza?my classmate tu..
    sYafiQ said...
    hurm...
    aza?nth r...knl dr fs kot...hihi
    den dia pon de blog gak kn...
    Wahida said...
    yup...die ade blog..budak sini...n my friend di kala susah dan senang...:)
    Farani Mustafa said...
    Bgus2. Mesin cenggini seswai kat kedai mkn dgn kedai wat kueh, lebey2 lagi time raya. Tapi, skrg dah de mesin yg ley buang kulit keras yg kat luor tu, tinggal nk blender je kelapa tu. RM 5-10K la klu xsilap aku, hoho.
    Anonymous said...
    hurm
    idea bisnes yg menarik
    bleh pegi jauh kalo usaha lebeh
    tp
    kne tahan dgn cabaran2nya laa

    huu..;D
    besh of luck syafiq!
    sYafiQ said...
    tul to rani...sebab tu r bapak aku suruh wat bisness ni..
    dia dah survey dah...klu kat trgnu tu dia cakap..wat bisness ni je dh ley bli rmh n pkai hilux...
    aku rasa btul gak beb..cme kne usha lbey r..
    to nad:thnks 4 your support
    zulfizan said...
    bisnes atau kerja ye? hmmm...bergantung kepada mana pilihan anda.nak bisnes pun ok,nak kerja pun ok yang penting kerja tu ok

Post a Comment



Related Posts with Thumbnails